Faktor
Kecemerlangan Murid Dalam Akademik
Khalifah Ar-Rasyidin yang keempat, Saidina Ali Abi Talib
pernah menukilkan, “Ilmu apabila diperdagangkan bertambah, sebaliknya harta
apabila diperdagangkan berkurang”. Pernyataan ini jelas menunjukkan bahawa
ilmu adalah sangat penting dalam kehidupan seharian kita terutamanya
murid-murid sekolah. Kecemerlangan murid dalam
akademik adalah sangat penting kerana mereka merupakan bakal
pemimpin kita pada masa hadapan. Remaja yang cemerlang akan menyumbang kepada
pembangunan sesebuah negara. Hal ini bertepatan dengan ungkapan
“ Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara ”. Persoalannya,
apakah faktor-faktor yang mempengaruhi kecemerlangan seseorang murid
dalam akademik?
Faktor utama yang membawa kepada kecemerlangan murid
dalam akademik ialah melalui tumpuan ketika guru mengajar di bilik darjah
semasa proses pengajaran dan pembelajaran (p&p). Sekiranya
seseorang murid itu menumpukan perhatian semasa guru mengajar di bilik darjah,
sudah tentu pelajaran tersebut lebih cepat diserap masuk ke dalam minda murid-murid.
Pakar psikologi pernah mengatakan bahawa, “lima puluh peratus kejayaan murid
dalam akademik adalah melalui tumpuan seratus peratus murid ketika proses
pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah”. Kebanyakan murid yang berjaya
dalam akademik adalah terdiri daripada mereka yang sentiasa mengemukakan soalan
kepada guru-guru sekiranya terdapat tajuk yang tidak dapat difahami ketika guru
mengajar. Selain itu, murid-murid yang sering berjumpa dan berbincang dengan
guru-guru tentang akademik, pasti meraih kejayaan yang cemerlang. Dalam hal
ini, murid-murid perlu menghindari perasaan malu atau segan untuk bertanya
apa-apa masalah tentang akademik kepada guru mereka kerana pepatah
menyatakan, malas berkayuh perahu hanyut, segan bertanya
sesat jalan. Murid-murid juga perlu menyiapkan segala kerja rumah yang
disuruh oleh guru dan menghantar dengan segera kepada guru untuk diperiksa.
Murid-murid juga turut melibatkan diri dalam aktiviti
bilik darjah secara proaktif bagi membantu mewujudkan proses
pengajaran guru yang menarik dan berkesan. Tegasnya, tumpuan murid-murid semasa
guru sedang mengajar dalam bilik darjah merupakan faktor utama kecemerlangan
murid dalam akademik.
Selain itu, program kecemerlangan akademik yang dianjurkan
oleh pihak sekolah turut menyumbang kepada kecemerlangann murid dalam akademik.
Antara program yang diadakan ialah pelancaran Minggu Bahasa Melayu dan Bahasa
Inggeris. Melalui pelaksanaan program ini, murid-murid dapat
memupuk minat mereka dalam subjek tertentu dan seterusnya memperoleh keputusan
yang cemerlang dalam akademik. Selain program Minggu Bahasa, pihak sekolah juga
banyak mengadakan bengkel teknik menjawab soalan bagi subjek-subjek tertentu .
Dengan menghadiri bengkel menjawab soalan , murid-murid dapat mengetahui
kelemahan mereka dalam sesuatu subjek dan memperbaiki kelemahan tersebut serta
mendedahkan murid-murid berkaitan teknik untuk menjawab soalan peperiksaan
sebenar dengan betul. Hal ini bertujuan untuk menjadikan murid-murid
supaya lebih berkeyakinan semasa menjawab soalan dalam peperiksaan yang
sebenar. Sekolah turut mengadakan kem kecemerlangan, kem motivasi dan kem bina
insan agar murid dapat membina sahsiah diri, mempunyai motivasi dan membentuk
keperibadian yang luhur. Program Hari Anugerah Cemerlang yang diadakan
pada setiap tahun juga turut memberi motivasi kepada murid supaya belajar
bersungguh-sungguh. Jelasnya, program yang dianjurkan
sekolah juga merupakan salah satu faktor kecemerlangan murid dalam akademik.
Seterusnya, saya akan menubuhkan kumpulan perbincangan di
sekolah bagi meraih kejayaan yang cemerlang dalam akademik. Saya akan mengajak
empat atau lima orang rakan saya untuk sama-sama berbincang tentang sesuatu
tajuk atau topik pelajaran yang kurang difahami. Selain guru, penerangan dan
penjelasan daripada rakan-rakan dalam kumpulan perbincangan berkaitan sesuatu
topik amat penting untuk meningkatkan pemahaman murid tarhadap tajuk pelajaran
yang kurang difahami semasa di kelas. Bersama rakan perbincangan juga, saya
akan membuat lebih banyak latihan terutamanya Matematik, Fizik,
Prinsip Akaun dan subjek Sains yang lain. Saya dan rakan kumpulan perbincangan
akan selalu mengunjungi perpustakaan untuk mengulang kaji pelajaran
dan berbincang dengan rakan-rakan. Kami akan menyiapkan kerja rumah dan latihan
yang diberi oleh guru bersama-sama. Kumpulan perbincangan amat penting
lebih-lebih lagi menjelang peperiksaan yang sebenar. Murid-murid yang menyertai
kumpulan perbincangan di sekolah akan lebih bersedia dan berkeyakinan ketika
menghadapi peperiksaan. Oleh itu, penyertaan murid dalam kumpulan perbincangan
juga merupakan antara faktor kejayaan murid dalam akademik.
Akhir sekali, kecemerlangan murid dalam akademik berpunca
daripada sokongan dan dorongan daripada kedua-dua ibu bapa. Dorongan
daripada ibu bapa dapat menjadikan seseorang murid itu
rajin dan gigih berusaha untuk mencapai kecemerlanagn. Hal ini
kerana dorongan daripada ibu bapa merupakan satu sumber inspirasi kepada
anak-anak. Anak- anak akan lebih berjaya dalam pelajaran mahupun dalam hidup
dengan adanya dorongan, motivasi, kata-kata perangsang, restu, dan keredaan
daripada ibu bapa. Ibu bapa juga boleh menjadi contoh teladan kepada anak-anak
dengan membawa anak-anak ke perpustakaan atau menghantar anak-anak ke kelas
tambahan. Anak-anak akan mencontohi ibu bapa dan menganggap dorongan ibu bapa
itu sebagai motivasi kepada diri mereka sendiri. Bak kata peribahasa, “ke
mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi”. Salah satu cara ibu bapa memberi
dorongan kepada anak-anak adalah dengan memperuntukkan sejumlah wang untuk
anak-anak menghadiri kelas tuisyen dan menyediakan kemudahan untuk anak mereka
belajar di rumah. Ibu bapa juga boleh menyediakan perpustakaan mini di rumah
untuk memupuk budaya membaca dalam diri anak-anak. Dengan ini, anak-anak akan
membahagiakan ibu bapa dengan kejayaan yang dicapai oleh mereka. Tegasnya,
dorongan ibu bapa amat penting untuk anak-anak mencapai
kecemerlangan dalam akademik.
Kesimpulannya, banyak faktor penentu kecemerlangan murid
dalam akademik. Untuk mencapai kecemerlangan dalam akademik, murid-murid perlu
memberikan tumpuan ketika pembelajaran di bilik darjah. Murid-murid juga
hendaklah menyertai program-program akademik yang dianjurkan oleh sekolah selain
menyertai kumpulan perbincangan di sekolah. Kecemerlangan murid dalam akademik
juga adalah berpunca daripada sokongan dan dorongan daripada ibu bapa.
Tegasnya, kecemerlangan seseorang murid dalam akademik bergantung
pada keazaman seseorang murid itu untuk berjaya, bak kata pepatah, usaha
tangga kejayaan dan hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih.
Karangan murid 5RKA 2014, SMKPBG
No comments:
Post a Comment